Wanneer EMDR en hoe werkt het?

Als je nu nog de pijn van ‘toen’ voelt, is EMDR geschikt voor je.
Of zeg je; ik voel heel weinig omdat je alles goed hebt weggestopt’?
Met EMDR maak je via de stappen van het protocol op eigen wijze contact met je gevoel. Dat is soms zwaar. Ik leer je hiermee om te gaan, voordat we de EMDR starten.
EMDR maakt gebruik van het natuurlijke proces van hoe wij herinneringen uit ons geheugen ophalen en weer opslaan. Doordat ik je aandacht zal afleiden als je aan de pijnlijke herinnering denkt, is er voor de emotionele lading geen ‘ruimte’ meer in je geheugen tijdens het opnieuw opslaan van de herinnering. Ook is er veel aandacht voor je lichamelijke reacties. Zo wordt de herinnering een neutrale herinnering in plaats van een nare die je beïnvloedt.

EMDR kan na 1-3 sessies al effect hebben en je hoeft tussen de sessies niets te doen.
Dat is een bevrijding en geeft ruimte om ook fysiek weer te kunnen ontspannen.

Een EMDR traject bestaat uit minimaal 3 sessies voor eenvoudig trauma en uit 10 sessies bij complex trauma. Na een EMDR behandeltraject is het vaak wenselijk om te bespreken hoe je verder wilt en kunt in je leven zonder het trauma. Je zult ervaren dat het vermijden van voorheen beangstigende activiteiten bijvoorbeeld niet meer nodig is.
Je bent van harte welkom!

Ik sta meer ontspannen voor de groep en voel me bevrijd van mijn angst om beoordeeld te worden.
Mieke heeft in twee sessies veel voor me betekent!

Mieke neemt de tijd en geeft me de ruimte om echt mijn verhaal te doen. Ik heb daardoor zicht gekregen op waarom ik iets wel of juist niet doe. Heel fijn!

Mieke ziet helder waar de angel zit en kan bij de pijn van een ander blijven. Hierdoor kon ik mijn verhaal accepteren en ermee aan de slag gaan. Ik ben haar heel dankbaar!

Van een nare herinnering naar een neutrale herinnering

Ik wil het vergeten,
en toch denk ik er nog zo vaak aan.
Ik slaap slecht, ben onrustig en zo moe
Ik ben snel geïrriteerd en schrik veel vaker
Ik vermijd dat wat me eraan doet denken
Dat beperkt mijn leven meer dan ik wil toegeven
Ik wil er nu iets aan doen.

Ik ben niet zo’n prater. Mieke oordeelt niet, wat maakte dat ik toch kon zeggen wat ik al jaren inhield. Nu is het geheeld en ben ik ervan af.

Bevrijd jezelf van de emotionele pijn van een herinnering!

Veel mensen vermijden om naar hun nare herinneringen te kijken en erover te praten.
Heel begrijpelijk.
Trauma, rouw en verlies maken dat je van jezelf verwijderd raakt en moeite hebt om op jezelf te vertrouwen. Doordat je emoties zo intens en pijnlijk zijn, kun je niet meer helder denken.
Door er niet over te praten, verwerk je deze herinneringen niet en blijft de herinnering even pijnlijk.Je houdt aan de pijn vast door de angst door je pijn overspoeld te worden.
‘Tijd heelt’, gaat dan niet op.

Ik help je het vertrouwen in jezelf te herstellen en begeleid je door je pijnlijkste momenten heen.
Ik volg je tempo en blijf heel dicht bij wat er opkomt.
EMDR is de minst belastende methode van trauma verwerking waarvan de werking wetenschappelijk bewezen is.

EMDR is werkzaam bij (langdurig) trauma zoals auto ongeluk, hondenbeet, vliegangst, relatiebreuk, verlies dierbare, mishandeling, misbruik, gepest zijn, echtscheiding etc.
Ook helpt het tegen paniek aanvallen, hardnekkig negatief zelfbeeld, verslaving, fobieën, algemene angsten,
en nog veel meer klachten.

Naast volwassenen zijn vaak ook kinderen, jongeren en mensen met een beperking enorm geholpen met enkele sessies EMDR. Kinderen met concentratie en gedragsproblemen kunnen onder de oppervlakte met trauma rondlopen die ze hebben opgedaan in hun vroegste jeugd. Het lichaam onthoudt als het ware de stresssituatie uit een eerste of tweede levensjaar en dit kan nog van invloed zijn op het leven van een kind op latere leeftijd.

Ik voel me de eerste keer al opgelucht en wil graag terug komen.
Dit is veel minder eng dan ik dacht!